Saturday, April 16, 2011

I do LOVE him





“ Hana, kau  tak  boleh  macam  nie. Tuhan  jadikan  kita  berpasang-pasangan. Lelaki  dengan  perempuan. Kita  tak  boleh  terus  begini.” Kana  menenangkan  Hana  yang  kelihatan  panas  membara.
            “ Tak  sangka  kau  boleh  cakap  macam  nie. Mana  janji  kau  dulu?” soal  Hana.
            “ Hana, jangan  macam  nie. Kau  tak  boleh  nafikan  perkara  tu.” Kana  memujuk  Hana  lagi.
            “ Pergi  mampus  ar  dengan  perkara  tu. Aku  peduli  apa.” Hana  bersuara  lantang.
            “ Hana, sabar.” Lelaki  di  sebelah  Kana  pula  cuba  bersuara.
            “ Kau  diam. Aku  tak  bercakap  dengan  kau  pun. Jangan  nak  masuk  campur. Dahlah  kau  hasut  Kana, sekarang  nie  kau  nak  hasut  aku  pula. Aku  bagi  tumbukan  kat  muka  kau  sebijik, baru  kau  tau.” Hana  menjerkah  lelaki  itu  pula.
            “ Hana, bersopan  sikit. Nie  bakal  suami  aku.” Kana  bersuara  keras.
            “ Apa? Kau  tetap  nak  kahwin  dengan  dia? Baiklah, sekarang  nie  kau  kena  pilih. Sama ada  aku  atau  lelaki  tak  guna nie.” Hana  memandang  tajam  ke  arah  Kana  sambil  menunggu  jawapan  dari  Kana.
            Kana  terdiam. Siapa  yang  patut  dipilihnya? Lelaki  di  sebelahnya  bakal  suaminya. Hana  pula  satu-satu  saudara  yang  dia ada. Memilih  Hana, dia  berada  di  jalan  salah. Memilih  lelaki  itu, dia  bakal  kehilangan  saudara  itu. Dia  bertambah  keliru.
            “ Jadi, kau  pilih  lelaki  nie  ye? Okey, mulai  sekarang  kita  tak  ada  apa-apa  hubungan  lagi. Kau  dengan  hidup  kau. Aku  dengan  hidup  aku.” Hana  melangkah  meninggalkan  pasangan  tersebut  dengan  perasaan  marah.
            “ Hana!!” Kana  menjerit  dengan  kuat  sekali  sebelum  tubuhnya  rebah  menyembah  bumi. Hana  yang  mendengar  jeritan  itu  langsung  tidak  berpaling.
           


“ MARINA. Ke  sini  kau. Mana  kau  mahu  pergi? Kan  aku  dah  cakap  kau  kena  layan  kawan  aku  malam  nie,” jerkah  Musafar  sambil  menarik  rambut  Marina.
            “ Abang, janganlah  buat  saya  macam  nie. Saya  pun  ada  maruah. Perkara  nie  berdosa, bang. Sedarlah, bang,” ujar  Marina  lembut  sambil  menahan  sakit  akibat  tarikan  Musafar.
            “ Kau  jangan  pandai  nak  mengajar  aku. Aku  tahu  apa  yang  aku  buat,” jerkah  Musafar  pula.
            “ Hei, setan. Lepaskan  mak  akulah,” jerit  seorang  gadis.
            “ Hana, kau  sedar  tak, kau  bercakap  dengan  siapa  sekarang  nie? Aku  nie  ayah  kau.” Musafar  membalas  kembali.
            “ Ayah?? Siapa? Kau  ke? Kau  bukannya  ayah  aku. Kalau  kau  ayah  aku, kau  tak  akan  buat  perkara  macam  nie. Selama  nie  sape  yang  bagi  duit  kat  aku? Sape? Mak  aku. Bukan  kau. Nak  harapkan  duit  kau, sesen  pun  belum  tentu  dapat. Ayah  apa? Setan  je  panggillan  yang  bagus  untuk  kau.” Gadis  itu  membalas  kembali.
            “ Na, ma  tak  pernah  ajar  cakap  macam  tu  dengan  ayah,” tegur  Marina  kepada  anak  gadisnya.
            “ Orang  macam  nie  tak  layak  dipanggil  ayah, ma,” ucap  gadis  itu.
            “ Kau  memang  nak  kena  dengan  aku.” Musafar  melepaskan  tarikan  rambut  di  kepala  Marina  dan  menuju  pantas  ke  arah  gadis  itu. Gadis  itu  tidak  melarikan  diri. Dia  tetap  berdiri  di  situ  sambil  memandang  tajam  ke  arah  Musafar.
            Musafar   ingin  menampar  gadis  itu  tetapi  tidak  berjaya. Gadis  itu  berjaya  menghalang  dan  menepis  tamparan  itu. Dia  menghadiahkan  Musafar  tumbukan  padu  di  perut  Musafar  yang  burai   itu. Musafar  terundur  di  belakang. Dia  menjadi  semakin  tidak  puas  hati. Tangannya  mengambil  pistol  yang  tersimpan  di  belakang  dan  mengacukan  pistol  ke  arah  gadis  itu. Gadis  itu  kaku  tidak  bergerak.
            BANG! Kedengaran  tembakan  dilepaskan. Mata  gadis  itu  terbeliak. Kakinya  merasai  kesakitan  yang  teramat  sangat. Musafar  tersenyum. Sekali  lagi  dia  mengacukan  pistol  ke  arah  gadis  itu.
            BANG! BANG! Kedengaran  dua  bunyi  tembakan  pistol  dilepaskan. Musafar  tersungkur  bersama  gadis  itu. Rupanya  ada  pihak  polis  yang  melepaskan  tembakan. Marina  berlari  ke  arah  gadis  itu. Dia  memangku  gadis  itu.
            “ Na!!” Jeritannya  amat  nyaring  sekali.

 

“ Sayang, you  tak  keluar  makan  ke?” soal  Ezairy.
            “ I tak  lapar. You  pergilah.” Hana  tersenyum. Kenangan  itu  datang  bermain  di  fikirannya  lagi. Bukan  mudah  untuk  dia  melupakan  peristiwa  yang  teramat  pedih  baginya. Bertahun-tahun  kenangan  itu  menghantui  dirinya  sehinggakan  dia  lupa  akan  yang  MAHA  ESA. Namun  sejak  kehadiran  Ezairy, dia  mengembali  ke  jalan  yang  benar.
            Sejam  kemudian, Ezairy  kembali  dengan  membawa  sebungkus  roti  bersama  air  milo. Memang  menjadi  kebiasaan   Ezairy  apabila  dia  tidak  keluar  untuk  makan  tengah  hari. Ezairy  akan  duduk  di  mejanya  sehingga  dia  makan  roti  yang  dibawa  oleh  Ezairy.
            “ Minggu  depan, kita  ke  kuantan. Ada  kursus. You  tentu  dah  tahu  kan?” Ezairy  duduk  di  hadapan  Hana.
            “ Jangan  risau. Dato’ Ezani  dah  bagitahu  pada I. Dan  I  nak  cakap  sesuatu  dengan  you.”
            “ Apa  dia? Cakaplah.”
            “ You  nie  dah  tak  ada  kerja  nak  disiapkan?” soal  Hana  separuh  menyindir.
            Ezairy  tersengih  menampakkan  giginya  yang  putih  bersih  itu.
            “ I  tahulah  gigi  you  tu cantik.  Tapi  you  tak  payahlah  menunjuk  kat  I.” Hana  menyindir  lagi.
            “ You  nie, I  nak  manja  dengan  you  sikit  pun  tak  boleh. Bilalah  kita  nie  akan  kahwin  ye?” soal  Ezairy  dengan  separuh  serius.
            “ Stop. Jangan  cakap  lagi. Sudah, pergi  buat  kerja  you.” Dia  masih  tidak  bersedia  untuk  bercakap  pasal  kahwin.
            “ Okey, you  pergi  dulu  ye, sayang. Buat  kerja  baik-baik.” Ezairy  mengorek  langkah  untuk  keluar  dari  bilik  Hana. Dia  sudah  lali  dengan  kata-kata  Hana. Hati  Hana  masih  belum  terbuka  untuk  menerima  cinta  darinya.



LANGIT  kelihatan  mendung  tatkala  dia  melangkah  keluar  dari  dewan. Perkarangan  Hotel  Vistana  kelihatan  lenggang. Ceramah  selama  dua  jam  itu  amat  memenatkan. Walaupun  dia  cuma  perlu  mendengar  sahaja  tetapi  dia  tetap  letih. Salah  satu  perangainya  yang  tetap  tidak  berubah  adalah  tidak  suka  mendengar  ceramah.
            “ Sayang, you  nak  pergi  jalan-jalan  tak?” tegur  Ezairy.
            “ You nie, terkejut  I. You  nie  rabun  ke  buta? Hari  dah  nak  hujan. I  malas  nak  keluar,” ucap  Hana.
            “ Habis  tu  yang  you  ada  kat  sini?” soal  Ezairy.
            “saje  je  nak  tengok  keadaan  kat  sini. Nak  berjalan  kat  Bandar  Kuantan  nie, ada  masa  seminggu  lagi.” Hana  berjalan  masuk  semula  ke  dalam  hotel. Sebenarnya  dia  mahu  melarikan  diri  daripada  Ezairy. Ezairy  tidak  pernah  bosan  mengikut  pegerakannya  sehingga  dia  sendiri  berasa  rimas.
            Telefon  Ezairy  berbunyi  agak  nyaring  kedengaran. Ezairy  pantas  mengangkatnya. “ Hello, papa? Kenapa?”
            Ezairy  kelihatan  sedang  teliti  mendengar  arahan  dari  ayahnya. Nampak  kelihatan  serius  sekali.
            “ Okey. Ery  akan  ke  sana  sekarang.” “ I kena  balik  KL  sekarang. You  kena  duduk  sini  sambung  kursus  nie. Jangan  risau. I  akan  balik  semula  untuk  catch up  you. You  jangan  cuba  mengurat  orang  kat  sini, tau.” Sempat  lagi  Ezairy  menyampaikan  pesanan.
            “ Kenapa  pulak  I  tak  boleh  mengurat  orang  kat  sini? I  bukan  girl  you  pun.” Hana  tersengih.
            “ Okeylah. I  pergi  dulu. Bye, sayang.” Ezairy  pantas  meninggalkan  Hana  seorang  diri.
            Akhirnya  Hana  berasa  bebas. Kalau  Ezairy  ada, dia  berasa  dia  sedang  diekori  dari  jauh. Dia  mahu  beronda  di  Bandar  yang  telah  banyak  meninggalkan  kenangan   pada  dirinya. Sudah  lama  dia  tidak  menjejakkan  kakinya  ke  bandar  ini.
            Cuaca  yang  agak  mendung  tidak  mematikan  niatnya  untuk  melihat  bandar  tersebut. Apa  yang  dapat  dilihat  bandar  itu  sudah  banyak  membangun. Sedang  dia  berjalan  melihat  sekeliling, tanpa  disedari  dia  melanggar  seorang  wanita  yang  sedang  mengangkat  barang. Barang  itu  jatuh  berselerak.
            “ Maafkan  saya, cik. Saya  tak  sengaja.” Dia  pantas  menunduk  mengutip  barang  itu  kembali.
            “ Tak  mengapa. Saya pun  silap  juga.” Wanita  itu  juga  tunduk memungut  barangnya.
            Kedua  mereka  berdiri. Hana  menghulurkan  barang  itu  kepada  wanita  tadi. Hana  ketika  seperti  sedang  menghadap  cermin  kerana  dia  dapat  melihat  sendiri  wajahnya.
            “ Hana, kau  ke?” Wanita  itu  menegurnya.
            “ Kana? Kana  kan?” Hana  pula  menegur  wanita  itu.
            “ Kau  Hana. Aku  amat  rindukan  kau.” Kana  pantas  memeluk  Hana. Dia  sudah  tidak  mempedulikan  pandangan  orang lain  terhadapnya. Dia  mahu  memeluk  orang  yang  amat  dirinduinya  itu.
            “ Lama  aku  tak  jumpa  kau. Kau  pergi  mana  selama  nie?” soal  Kana. “ Jom  kita  balik  rumah  aku. Rumah  au  dekat-dekat  sini  je. Anak  aku  confirm  happy  tengok  kau.”
            “ Eh, Kana, kau  dah  ada  anak  ke? Berapa  orang?” soal  Hana  pula  yang  excited  dengar  pasal  anak  Kana.
            “ Kalau nak  tahu, jom  ikut  aku.”
           


“ ZAIRY, datanglah  rumah  aku. Ada  majlis  sikit. Sambut  adik  ipar  balik. Alang-alang  kau  dah  ada  kat  kuantan  nie.” Jemputan  dari  kawannya  itu  singgah  di  kotak  ingatannya. Kerana  jemputan  itu, dia  sampai  ke  rumah  kawannya. Kawannya  itu  sudah  berkahwin  4  tahun  lalu  tetapi  dia  sendiri  tidak  pernah  bertemu  dengan  isteri kawannya  itu.
            Dia mahu  mengajak  Hana  tetapi  Hana  tiada  di  suitenya. Sejak  hari  dia  dipanggil  balik  ke  pejabat, dia  dapat  merasakan  Hana  semakin  berubah. Hana  banyak  mengelak  darinya. Habis  sahaja  aktiviti  kursus  itu, Hana  akan  terus  menghilang. Dia  menjadi  semakin  pelik. Adakah  apa  yang  ditakutkan  benar-benar  menjadi  kenyataan?
            “ Zairy, sampai  juga  kau  kat  rumah  aku  nie. Jemputlah  masuk.” Rizduan  mengajak  kawannya  masuk.
            “ Ramai  juga  yang  datang. Kenduri  apa nie?”
            “ Bukan  kenduri  pun. Buat  makan  sikit. Sambut  adik  ipar  aku  balik. Isteri  aku  itu  dah  lama  tak  jumpa  dia,” ujar  Rizduan.
            Ezairy  memandang  sekeliling. Semua  menunjukkan  wajah  yang  ceria. Tiba-tiba  dia  terpandang  akan  wajah  yang  amat  dikenalinya. Hana!  Apa  yang  Hana  buat  di  sini? Apa  Rizduan  kenal  dengan  Hana? Dia  merapati  Ridzuan  untuk  bertanya  tentang  hal  yang  demikian.
            “ Riz, siapa  perempuan  yang  pakai  baju  kurung  warna  kuning  tu?” soal  Ezairy.
            “ Oh, tu  isteri  aku. Cantik  kan?” Rizduan  tersengih.
            Namun  kenyataan  itu  merobek  hati  Ezairy. Rupanya  wanita  yang  dicintai  sudah  mendirikan  rumah  tangga. Tapi  kenapa  dia  tidak  pernah  tahu? Kenapa  Hana  tidak  pernah  beritahunya? Timbul  banyak  pertanyaan  di  benak  fikirannya  ketika  itu. Dia  perlu  segera  berjumpa  dengan  Hana.
            Majlis  itu  telah  berjalan  dengan  lancar. Waktu  sudah  menunjukkan  pukul  6  petang. Ezairy masih  lagi  tidak  mahu  pulang  selagi  dia  tidak  berjumpa  dengan  Hana.
            “ Riz, mana  isteri  kau  nie? Aku  nak  jumpa  dia. Nak  kenal-kenal,” ujar  Ezairy.
            “ Kenal  je  tau. Jangan  nak  mengorat  pulak,” gurau  Rizduan.
            Rizduan  masuk  memanggil  isterinya. Selang  beberapa  minit  kemudian, mereka  berdua  keluar  berjumpa  dengan  Ezairy. Wajah  isteri  Rizduan  tersenyum  manis  ke arahnya. Pandangan  isteri  Rizduan  seolah-olah  mereka  berdua  tidak  pernah  kenal  sebelum  ini. Dia  tidak  faham  mengapa  Hana  boleh  berbuat  demikian. Dia  masih  boleh  terima  sekiranya  Hana  mengatakan  dia  sudah  berkahwin.
            “ Hai, saya  Kana. Selamat  berkenalan,” ujar  Kana.
            “ Hai, Ezairy,” ucap  Ezani  pula. “ You  masih  nak  berlakon  ke?” Nada  suara Ezairy telah  berubah  menjadi  sinis.
            “ Apa  maksud  awak, Ezairy? Saya  tak  faham.” Kana  memandang  ke  arah  suaminya.
            “ Apa  maksud  kau, Zairy?” soal  Rizduan  pula.
            “ You  nak  berpura-pura  lagi  ye, Hana?” soal  Ezairy.
            “ Kana, Isya  nak  susu. Aku  tak  tahu  bancuhannya,”  jerit  Hana  sambil  keluar  dari  rumah  itu.
            Ezairy  terkejut  apabila  melihat  dua  Hana  di  hadapannya. Hana  mendekati  mereka  bertiga. Dia  pun  terkejut  dengan  kehadiran Ezairy. Macam  mana  Ezairy  boleh  berada  di  sini? Apa  keluarga  Kana  kenal  dengan  Ezairy?
            “ Apa  you  buat  kat  sini, Zairy?”  soal  Hana.
            “ Hana, kau  kenal  dia?” soal  Kana  pula.
            “ Mestilah  kenal. Nie  bos  aku. Apa  you  buat  kat  sini?” soal  Hana  sekali  lagi  pada  Ezairy.
            “ Kalau  you  Hana, siapa  dia?” soal  Ezairy  pula.
            “ Nie  kembar  I, Kana. Kenapa?”
            “ I  think  I  know  what. Kau  dah  salah  faham  isteri  aku  dengan  Hana  nie  kan, Zairy,” singkap  Rizduan.
            Ezairy  tersenyum  sambil  mengangguk. “ Aku  mati-mati  ingat  Hana  nie  isteri  kau.”
            “ Riz, kau  kenal  dia  nie?” soal  Hana.
            “ Oh, nie  kawan  lama  aku,” ujar  Rizduan.
            “ Hana, I  ada  something  nak  cakap  dengan  you,” ujar  Ezairy.
            “ Pasal  apa? Kalau  pasal  kerja,  I  tak  nak  dengar  tau.”
            “ Bukan  pasal  kerjalah. Nie  pasal  kita.”
            “ Wait, Ezairy, awak  ada  hati  dengan  Hana  ye?” Kana  cuba  mengusik  Ezairy.
            “ Memang  pun.” Dengan  pantas  Ezairy  menjawab. Pantas  jari  Hana  mencebik  lengan  Ezairy. Ezairy  mengaduh  kesakitan.
            “ You, jangan  nak  cakap  bukan-bukan  kat  sini. Kana, anak  kau  dah  nak  mati  kebuluran  tu. Cepat.” Hana  mengubah  topik.
            Kana  dan  Rizduan  masuk  sambil  tersengih. Saja, ingin  membiarkan  merpati  sejoli  berbicara  sendiri.



“ BILA  kau  nak  kahwin, Hana?” usik  Kana.
            “ Kau  jangan  nak  cakap  dengan  benda  yang  bukan-bukan, Kana. Aku  bagi  kau  sebijik. Tak  tidur  malam  kau  semalaman,” ujar  Hana.
            “ Kau  tunggu  apa  lagi? Aku  tengok  Ezairy  tu  okey  je. Maybe jealous  sikit  tapi  okey  ar. Jealous  tu  tanda  sayang,” balas  Kana  pula.
            “ Aku  pun  tak  tahulah, Kana. Setiap  kali  aku  fikir  pasal  kahwin  nie, fikiran  aku  akan  teringat  pada   kenangan  lama. Aku  takut.” Hana  menarik  nafasnya.
            “ Jangan  fikir  benda  tu. Benda  tu  dah  lama  berlalu. Fikir  masa  depan  kau. Nie  soalan  cepumas  dari  aku, kau  cintakan  Ezairy  ke  tak?”
            “ Beb, tu  memang  soalan  cepumas. Malas  aku  jawab.”
            “ Jawablah, Hana. Bukan ada  orang  kat  sini  pun. Kau  dan  aku  je.”
            Lama  Hana  mendiamkan  dirinya. Jawapan  apa  yang  patut  diberikan? “ I  do  love  him.”
            “ Really? I  knew  it. Let  get  marry. Will  you  marry  me, Hana?” Ezairy  muncul  dengan  sejambak  bunga  ros  putih  dan  sebentuk  cincin.
            “ Kana!!!!!!!!!!!”
            Kana  tersenyum. Perangkapnya  menjadi. Sudah  lama  dia  tidak  menjadi  senakal  ini. Akhirnya  Hana  mengaku  juga  yang  dia  cintakan  Ezairy.

No comments:

Post a Comment