Sunday, January 30, 2011

Sedingin kasih 50

“ APA  kata  Syaqie  pergi  jumpa  Yuki…. Tanya  dia, apa  yang  dia  tidak  puas  hati  dengan  Yuri,” cadang  Liya.
            Cadangan  Liya  itu  diterima. Dia  dalam  perjalanan  ke  Syarikat  Gergasi  untuk  berjumpa  dengan  Yuki. Dia  tidak  kira. Hari  ini  akan  menjadi  penentunya. Kedatangannya  disambut  mesra  oleh  penyambut  tetamu  di  syarikat  itu.
            “ Boleh  saya  tahu  apa  tujuan  encik  datang  ke  sini?” soal  penyambut  tetamu  itu.
            “ Boleh  saya  jumpa  Cik  Yukihara  Huda?” soal  Syaqie  kembali.
            “ Encik  ada  appointment  dengan  dia?”  Syaqie  menggeleng. “ Encik  kena  ada  appointment  kalau  nak  jumpa  dengan  dia,” ujar  gadis  itu  dengan  lembut.
            Syaqie  berdengus  kemarahan.
            “ Syaqie,” panggil  seseorang.
            Syaqie  berpaling  ke  arah  suara  yang  memanggilnya. Dia  terkejut  dengan  kehadiran  Yuki  di  hadapan  matanya. Yuki  tersenyum  manisdan  mendekatinya.
            “ Lama  kita  tak  jumpa  kan. Aku  dengar  nama  kau  sebagai  peguam  yang  Berjaya  meningkat  naik,” ujar  Yuki.
            “ Aku  ada  perkara  yang  nak  dibincangkan  dengan  aku,” ucap  Syaqie.
            “ Sure. Jom  kita  ke  caferia,” ajak  Yuki.
            Syaqie  hanya  menurut  langkah  Yuki. Sampai  di  satu  meja, Yuki  melabuhkan  punggungnya. Dia  memesan  fresh  orange. Begitu  juga  dengan  Syaqie.
            “ Kau  cakap  ada  benda  nak  bincang  dengan  aku. Apa  dia?” soal  Yuki.
            “ Kenapa  kau  nak  kacau  kebahagiaan  orang  lain, hah?” Dengan  Yuki, dia  tidak  perlu  berlembut.
            “ Wait…Wait…What’s  hell  you  mean  by  that?”
            “ Jangan  nak  berpura-pura, Yuki. Kenapa  kau  nak  kacau  Yuri  lagi? Dia  dah  bahagia  dengan  suami  dia.”
            “ So, adik  kesayangan  kau  mengadu  ye,” sindirnya  dengan  sinis.
            “ Kenapa  kau  nak  ganggu  dia  lagi?”
            “ Kau  nak  tahu  kenapa? Semuanya  sebab  kau. Sebab  kau.”
            “ Kenapa  aku?”
            “ Dari  kecil, kau  selalu  lebihkan  dia. Kau  selalu  menangkan  dia. Kau  selalu  sebelahkan  dia. Kau  selalu  memanjakan  dia. Kau  selalu  bermain  dengan  dia.  Semuanya  dia. Seperti  dia  seorang  je  adik  kau. Habis  aku  ni  siapa? Aku  cemburu  tau. Aku  jadi  benci  dengan  dia  dan  kau. Aku  nak  buat  kau  berpisah. Aku   nak  kau  pandang  aku  sebagai  adik  kesayangan  kau,” ucap  Yuki.
            “ Kau  tau, Yuki. Aku  tak  pernah  cemburu  terhadap  kau  bila  melihat  Otosa  lebih  sayangkan  kau. Begitu  juga  dengan  Yuri. Dia  tak  pernah  cemburu  terhadap  kasih  sayang  Otosa  pada  kau. Kami  tahu  kekurangan  kami. Kenapa  Otosa  kurang  beri  perhatian  pada  kami. Aku  tak  pernah  lebihkan  dia. Aku  cuma  nak  dia  tidak  rasa  kekurangan  kerana  tak  sempat  bertemu  dengan  Okasa. Lagipun  Otosa  kurang  beri  perhatian  pada  dia. Aku  tak  nak  dia  rasa  macam  tu. Tapi  kau  busuk  hati, Yuki. Kau  sanggup  buat  saudara  kandung kau  menderita.
Kau  tahu  berapa  lama  Yuri  tak  tersenyum  dan  ketawa. 7  tahun. 7  tahun  dia  rawat  luka  dia. 7  tahun  dia  memendam  perasaan. Aku  habis  pujuk  supaya  lupakan  kejadian  itu  tapi  dia  tak  boleh. Sekarang  dia  cuba  lupakan  kejadian  itu  selepas  jumpa  suaminya. Kalau  kau  ganggu  dia  lagi, aku  tak  akan  teragak-agak  untuk  lakukan sesuatu. Aku  akan  dedahkan  segala  perangai  buruk  kau   pada  semua. Dan  Jangan  harap  aku  akan  mengaku  kau  itu  adik  kau. Kau  fikrkan..” Syaqie  bangun  berlalu  pergi.

           

Yuki  menangis  di  dalam  bilik. Dia  masih  tergaman  dengan  kata-kata  Syaqie. Apa  benarkah  kata-kata  Syaqie  itu  yang  dia  yang  bersalah? Dia  menangis  lagi. Dia  berasa  bersalah  setelah  mendengar  kata-kata  daripada  Syaqie. Dia  sanggup  membuat  saudara  kandungnya  menderita. Dia  seorang  yang  kejam. Adiknya  itu  tidak  membuat  salah  padanya. Dia  memisahkan  mereka  berdua  daripada  Otosa.
            Dia  masih  menangis  teresak-esak. Kata-kata  daripada  Syaqie  tadi  terngiang-ngiang  di  telinganya. Kata-kata  itu  memberi  kesan  yang  mendalam  di  hatinya.
            “ Cik  Yuki,” sapa  seseorang.
            Yuki  terkejut. Ada  orang  di  dalam  biliknya? Siapa  pula  yang  berani  masuk  ke  biliknya? Dia  sudah  menyuruh  setiausahanya  supaya  tidak  membenarkan  sesiapa  masuk  ke  biliknya. Dia  mengangkat  kepalanya. Hasif??? Apa  yang  dia  buat  di  sini?
            “ Apa  awak  buat  di  sini?” soalnya.
            “ Saya  dah  tahu segalanya  tentang  diri  awak. Tentang  Yuri  dan  Syaqie,” ujar  Hasif  dengan  tenang.
            “ Macam  mana  awak  boleh  kenal  diaorang?”
            “ It’s  not  important. What’s  important  here  is  you.” Hasif  berdiri  memandang  Yuki  yang  masih  menangis  itu.
            “ Apa  kena  dengan  saya  pulak?”
            “ I  know  that  you  love  them, don’t  you?”
            “ Apa  awak  cakap  ni?”
            “ Saya  boleh  nampak  hati  awak  tapi  ada  sesuatu  yang  buat  sebegini. Ego  awak  tu.” Pedas  Sekali  kata  Hasif  itu.
            Yuki  berdiri. Tajam  matanya  memandang  Hasif. Hasif  tetap  tenang.
            “ Urusan  saya  tak  ada  kena-mengena  dengan  awak,” bentak  Yuki. Merah  wajahnya  menahan  marah.
            “ Saya  pun  tak  nak  ada  kena-mengena  dengan  awak  tapi  hati  saya  yang  paksa  saya  buat  macam  ni.” Suara  Hasif  menjadi  lembut  Sekali.
            Yuki  tergaman. Maksud  ayat  Hasif  tidak  difahami  olehnya. Apa  yang  sebenarnya  yang  dimaksudkan   dengan  kata-kata  Hasif? Dia  terdiam  seketika. Hasif  yang  melihat  Yuki  terdiam, tersenyum. Dia  tahu  tentu  Yuki bingung  memikirkan  kata-katanya  tadi. Dia  sendiri  tidak  tahan  lagi  untuk  memendam  perasaannya  terhadap  gadis  itu.
            “ Saya  sayangkan  awak,” luah  Hasif.
            “ Mengarut. Jangan  buat  saya  ketawa  kat  sini.” Yuki  menjeling.
            “ Saya  tak  mengarutlah. Ini  kata  hati  saya. Dan  saya  tak  paksa  awak  untuk  terima  saya,” ucap  Hasif  Sambil  melangkah  keluar.
            Yuki  terduduk  semula  setelah  Hasif  keluar  dari  situ. Dia  cuma  mampu  menangis. Menangis  kerana  abang  dan  adiknya.
           

SYAQIE  termenung  di  balkoni  biliknya. Dia  mengeluh. Dia  memikirkan  balik  apa  yang  diucapkan  oleh  Yuki  kepadanya. Mungkin  benar  dia  lebihkan  Yuri  daripada  Yuki  sehingga  Yuki  berasa  sebegitu. Namun  itu  tidak  boleh  dijadikan  alasan  atas  apa  yang  dilakukan  oleh  Yuki. Dia  juga  sayangkan  Yuki  seperti  Yuri. Dia  sayangkan  kedua  adiknya. Bila  difikirkan  balik, dia  lebih  memberi  perhatian  kepada  Yuri. Dengan  Yuki, dia  melayan  Yuki  seperti  kawannya.
            Tetapi  itu  kerana  dia  tidak  mahu  Yuri  bersedih  apabila  teringat  Okasa. Otosa  pula  terang-terang  melebihkan  Yuki  dalam  semua  perkara. Sehingga  dia  dan  Yuri  terasa  terabai. Cuma  mereka  tidak  meluahkan  perasaan  itu. Dia  menjadi  letih  memikirkan  perkara  ini. Dia  mengeluh  untuk  kali  kedua.
            Berfikir  tentang  Otosa  pula, dia  menjadi  gembira. Otosa  telah  mencari  peluang  untuk  bertemu  dengan  Yuri. Dia  telah  memberitahu  keadaan  Yuri  yang  tidak  mendapat  melihat. Pada  mulanya, Otosa  kelihatan  terkejut. Dia  ingin  bertemu  dengan  Yuri  pada  masa  itu  juga. Setelah  ditenangkan  oleh  Syaqie, barulah  dia  kelihatan  tenang. Masa  itulah, Syaqie  sedar  Otosa  bukannya  tidak  sayangkan  mereka  berdua.

No comments:

Post a Comment