Sunday, February 9, 2014

My Vampire Boyfriend (Bab 10)


AUTHER  memandang  Alsiel  dengan  pandangan  tajam. Dia  mahukan  penjelasan. Penjelasan  tentang  Ciel, budak  lelaki  yang  berjaya  menghisap  darah  dari  tubuh  badannya. Mereka  berdua  bercakap  melalui  telepati.
            ‘ Kenapa  budak  itu  ada  kat  sini?’ soal  Auther.
            ‘ I  decided  to  take  responsibility  for  him, so  stay  out  of  it.’ Gray  menjawab.
            “ What? Stay  out  of  it? He’s  the  one  who  sucked  my  blood.’ Auther  menjadi  marah. Dia  terus  berlalu  dari  situ.
            “ Hei, kau  nak  ke  mana?” soal  Alsiel  separuh  menjerit. “ Tunggu.”
            Namun  Auther  tetap  tidak  berhenti. Dia  terus  melangkah.

DI  café, Ciel  meleleh  air  liur  melihat  makanan  yang  disediakan  oleh  pihak  sekolah. Memang  sekolah  anak  orang  kaya, makanannya  memang  nampak  kaya.
            “ Nie  café  sekolah  nie? Macam  restoran  je,” komen  Ciel  pada  Sebastian.
            “ It’s  buffet  style, so  choose  what  you  want.” Sebastian  mengambil  makanannya.
            Ciel  sudah  menjadi  bayang  mata  apabila  melihat  makanan  yang  banyak  dan  sedap. Dulu, nak  jumpa  nasi  pun  susah. Sekarang  macam-macam  ada. Dia  pun  mengambil  makanan  dengan  banyak  sekali.
            “ Woi, kau  nak  makan  semua  sekali  ke?” soal  Sebastian  terkejut  apabila  melihat  makanan  yang  banyak  dalam  bekas  yang  dipegang  oleh  Ciel.
            “ Jangan  risau. Aku  confirm  boleh  habiskan  semua  sekali,” ujar  Ciel  sambil  tersengih.
            “ Hai, Sebastian,” tegur  Elizabeth  bersama  kembarnya, Emryss.
            Ciel  memandang  perempuan  yang  menegur  Sebastian. ‘ Ah, perempuan nie. Aku  ingat  lagi  dia  nie  stalker  Sebastian. Aku  rasa  dia  tak  akan  cam  aku  dengan  rupa  macam  nie.’ Ciel  mengambil  tempat  di  hadapan  Sebastian.
            “ Sebastian, awak  makan  kat  sini, ye?” soal  Elizabeth.
            “ Yup.” Sebastian  pandang  tak  pandang  sahaja  ke  arah  Elizabeth.
            Elizabeth  dengan  muka  tidak  malu  terus  mengambil  tempat  di  sebelah. Dia  meletakkan  bekas  makanan. “ Emryss, jom  duduk  di  sini.”
            Emryss  pun  duduk  di  sebelah  Ciel. Emryss  kelihatan  seperti  tidak  mengambil  peduli  dengan  keadaan  sekelilingnya.
            “ Awak  tak  nampak  ke? Saya  ada  kawan  untuk  makan  bersama,” ujar  Sebastian.
            “ Hah? Dia  ke  nie?” Elizabeth  memandang  ke  arah  Ciel. Matanya  kelihatan  begitu  sinis  sekali. Tiba-tiba, ketawa  kecil  di  bibir  itu.
            “ Sebastian, saya  rasa  budak  macam  dia  nie  tak  layak  makan  dengan  awaklah.” Elizabeth  berkata.
            “ Jaga  sikit  bahasa  awak. Dia  nie  kawan  saya. Saya  rasa  saya  berhak  menentukan  siapa  kawan  saya.” Sebastian  bersuara  tegas.
            Ciel  tersentuh. Dia  tidak  sangka  Sebastian  akan  mempertahankan  dirinya. ‘ You  are  my  friend, Sebastian.’
            “ So sorry. Tapi  saya  belum  pernah  tengok  orang  yang  nampak  bodoh  bersama  awak. Girlfriend  awak  pun  cantik.” Elizabeth  membalas.
            “ Girlfriend?” Sebastian  menjadi  keliru.
            “ Macam  mana  dengan  hubungan  awak  berdua  sekarang? Dari  apa  yang  saya  tengok, tak  ada  perkembangan  lepas  tu,” ujar  Elizabeth  sambil  memasukkan  seketul  bebola  ayam  ke  dalam  mulutnya.
            “ Apa  yang  awak  cakapkan  nie?” soal  Sebastian.
            Elizabeth  terkejut. Dia  menjadi  pelik. Rasanya  tidak  sampai  seminggu  pun  Sebastian  kenalkan  kekasihnya  kepada  Elizabeth. Tiba-tiba  jadi  tak  tahu  pula  tentang  itu.
            ‘ Masalah  nie. Gray  dah  padamkan  semua  memory  pasal  aku. Memanglah  dia  tak  akan  ingat.’ Ciel  yang  sedang  mengunyah  makanan  rasa  tercekik  apabila  mereka  bercakap  tentang  fake  girlfriend  Sebastian.
            “ Oh, so, you  admit  that  your  lover  is  fake? Saya  tahu  awak  tak  pernah  jumpa  kekasih  awak  tu, Shirley  Weller  lepas  awak  kenalkan  saya  pada  dia.” Elizabeth  tersenyum.
            “ Shirley  Weller?” Sebastian  sudah  membuat  muka  confuse.
            “ Hahaha…Janganlah  buat  lupa  pulak, Sebastian. Dia  kan  girlfriend  kau.” Ciel  menepuk  bahu  Sebastian.
            “ Apa?”
            “ Aku  tahu  kau  tentu  tentu  nak  sembunyikan  girlfriend  kau  tapi  kau  buat  dia  macam  tak  wujud, tentu  dia  sedih.” Ciel  sendiri  tidak  tahu  apa  yang  sedang  mengarut. Dia  cuma  tahu  dia  perlu  selamatkan  Sebastian  dari  Elizabeth.
            “ Aku  introduce  girlfriend  aku  pada  kau  juga?” soal  Sebastian  kepada  Ciel.
            “ Yup. Dia  memang  seorang  yang  cantik. Aku  sendiri  tak  pernah  tengok  perempuan  secantik  tu.” Ciel  terpaksa  membuat  statement  yang  membuatkan  dirinya  mahu  termuntah. ‘ Aku  angkat  bakul  sendiri.’ “ Aku  cemburu  dengan  kau  sebab  ada  perempuan  cantik  macam  tu.”
            Sebastian  tunduk  seketika  kemudian  angkat  mukanya. Dia  tersenyum. Wajahnya  kemerahan. “ Thank.”
            Elizabeth  sudah  bermasam  muka  melihat  Sebastian  sebegitu. Ciel  tersengih  dalam  diam. ‘ Perempuan  stalker, jangan  harap  kau  boleh  pikat  Sebastian.’
            “ Kalau  macam  tu, tunjukkan  girlfriend  awak  tu  pada  saya  sekali  lagi.” Elizabeth  bersuara  dengan  angkuh  sekali.
            Ciel  hampir  tercekik  ketika  mengunyah  daging  ayam. ‘ Perempuan  macam  nie  memang  susah  nak  mengaku  kalah. Nak  jugak  menang. Dah  orang  tak  suka  tu, tak payahlah  nak  menggoda  lagi. Cis, orang  kaya  memang  macam  nie.’
            “ Apa? Kenapa  saya  perlu  tunjukkan  girlfriend  saya  pada  awak?” Sebastian  bertanya  pula.
            “ I  will  see  her  one  more  time  and  if  your  girlfriend  is  indeed  real, I  will  stop  pursuing  you.” Elizabeth  membuat  perjanjian.
            “ That…” Sebastian  tidak  dapat  menghabiskan  ayatnya.
            “ He  can  show  to  you.” Ciel  memintas  ayat  Sebastian.
            “ What?” Sebastian  sendiri  tidak  tahu.
            “ Why  you  answering  my  question? You  are  not  his  girlfriend.” Mata  Elizabeth  mula  terarah  pada  Ciel.
            “ Aku  pernah  jumpa  girlfriend  Sebastian. Dia  cakap  kalau  boleh, dia  memang  mahu  berjumpa  dengan  kau. That’s could  be  great, she  said.” Ciel  tersengih  lagi. ‘ Sebenarnya  tu  aku. Jadi  memang  tak  ada  masalahlah  kalau  kau  nak  jumpa  aku.’
            “ She  said  so? Alright, I  will  see  you  with  your  girlfriend, Sebastian. Don’t  forget  about  it.” Elizabeth  sempat  berpesan  kepada  Sebastian  sebelum  menarik  tangan  Emryss  berlalu  pergi  dari  situ.
            “ Hey, wait…” Sebastian  cuba  untuk  menghalang  Elizabeth  dan  Emryss  pergi  namun  lengannya  ditarik  oleh  Ciel.
            “ Don’t  worry. It’s  okey. She  will  come,” ujar  Ciel.
            “ She  will  come? Who  are  you  talking  about?” soal  Sebastian.
            “ Your  fake  girlfriend.” Ciel  berbisik.
            “ I  don’t  get  what  are  you  saying. Fake  girlfriend?” Lagilah  Sebastian  terkejut. Tadi  girlfriend  sekarang  fake  girlfriend  pula.
            “ Don’t  asking  anything. Just  trust  me. Kau  nak  stalker  tu  give  up  je  kan?”
            “ Yup  tapi  kau…kau   macam  dah  lama  kenal  aku,” ujar  Sebastian.
            “ Aku  nie  boleh  cakap  macam  ada  sixth  senselah.” Ciel  menggaru  kepalanya  sambil  ketawa.

p/s : sorry ar coz lambat update pasal novel nie..

No comments:

Post a Comment