Friday, August 5, 2011

Bas Romantika






BAS  yang  dinaiki  telah  berhenti  di  Terminal  Makmur, Kuantan  untuk  mengambil  penumpang  lain. Dia  melepaskan  pandangannya  di  luar  tingkap. Ramai  orang  di  terminal  itu  telah  menunggu  bas  yang  dinanti. Tiba-tiba  ada  seorang  lelaki  telah  menegurnya. Lelaki  itu  menyuruh  mengalihkan  begnya  di  kerusi  itu.
Alamak  mati  aku. Sebelah  aku  lelaki, macam  mana  nie? Nanti  takut  dia  buat  benda  lain  kat  aku, desis  hatinya. Kenapa  aku  fikir  macam  tu  pulak? Dia  cuma  mengangguk  kepada  lelaki  itu  tanpa  bersuara  sepatah  pun. Dia  memandang  ke  luar  kembali.
Setelah  hampir  15  minit  bas  itu  berhenti, ia  mula  bergerak  kembali. Matanya  mula  mengantuk. Memang  itu  tabiatnya. Setiap  naik  naik  kereta atau  bas, matanya  akan  memberat. Dia  sudah  tidak  menghiraukan  lelaki  yang  di  sebelah. Dalam  kepalanya  sekarang, dia  cuma  mahu  tidur.

“ APA? KAHWIN??” jerit Saira. Matanya  terbeliak  memandang  papa  dan mama. Mampus  aku  kalau  kena  kahwin.
“ Ya, sayang. Umur  sayang  dah  cukup  matang  untuk  fikir  pasal  kahwin  nie,” ujar  mama  lembut.
Nie  yang  aku  tak  suka  nie. Nak  suruh  aku  kahwin. Dahlah  suruh  kahwin  dengan  pilihan  dorang. Kalau  pilihan  aku  sendiri  aku  boleh  terima  juga. Satu  lagi  perkara, aku  tak  kenal  dengan  mamat  yang  kena  kahwin  dengan  aku  tu. Dia  bercakap  dengan  hati.
“ Mama  yakin  dialah  jodoh  terbaik  untuk  Saira,” ujar  mama  lagi.
Ucapan  tu  langsung  tak  terlekat  kat  kepala  aku. Sekarang  nie  fikir  macam  mana  nak  lepaskan  diri  dari  berkahwin  dengan  mamat  tu. Dia  masih  muda  untuk  berkahwin  pasal  kahwin. Dia  masih  belum  habis  belajar. Buat  apa  nak  kahwin  awal-awal. Susah-susah.
          “ Hujung  bulan  nie, Saira  bertunang  dengan  dia. 3 bulan tunang  lepas  tu  Saira  nikah ye, sayang.”
          Erk…tiga  bulan. Cepat  nak  mampus  tu. Habis  aku  nie. Nak  buat  macam  mana  nie? Aku  nie  tak  pernah  bantah  keputusan  orang  tua  aku. Tapi  nie  dah  melibatkan  hidup  mati  aku. Dia  menggaru  kepalanya  lagi.
          “ Mama, sebenarnya  Saira  tak  bersedia  lagi  nak  jadi  isteri  orang. Lagipun  Saira  tak  habis  belajar  lagi. Biarkan  Saira  habis  belajar  dulu, kerja  dulu. Baru  Saira  fikir  pasal  kahwin  nie.” Dia  menolak  lembut  keputusan  orang  tuanya.
          “ Saira,” tegur  papa.
          Habislah. Papa  dah  bersuara. Nie  menunjukkan  dia  tak  nak  ada  orang  yang  menolak  permintaannya  sendiri. Dia  amat  kenal  dengan  perangai  papa. Tidak  ada  orang  yang  boleh  menghalangnya  untuk  mendapatkan  keinginannya.
          Saira  mengeluh. Dia  tak  nak  kahwin  lagi. Dia  tak  nak  kahwin  lagi. Dia  menjerit  dalam  hati.
          “ Papa. mama.” Dia  memandang  muka  papa  yang  serius  itu  dan  wajah  mama  yang  penuh  mengharap  sambil  menyambung  ayatnya, “ Saira  tak  nak  kahwin  lagi.”
          “ Saira  jangan  degil. Saira  kena  kahwin  dengan  dia. Dia  anak  kawan  papa. Lagipun  kami  dah  berjanji. Jangan  malukan  papa.” Amaran  keras  keluar  dari  mulut  papanya.
          “ Papa, pernah  tak  papa  tanya  kehendak  atau  pendapat  Saira? Tak pernah  sekali  pun. Masa  Saira  nak  masuk  form  one, papa  suruh  masuk  SBP,Saira  ikut  sedangkan  Saira  nak  duduk  sekolah  biasa  je. Masa  PMR  pulak, Saira  nak  ambil  aliran  teknikal  tapi  niat  Saira  terpaksa  dipadam  niat Saira lepas  papa  suruh  Saira  ambil  aliran  sains. Tak  habis  dengan  tu, course  kat  u  pun  papa  pilih. Papa  suruh  jadi  lawyer  padahal  saya  nak  ambik engineering  course  . Papa, Saira  nie  bukan  robot  tau. Saira  manusia. Manusia  yang  ada  hati  dan  perasaan.” Dia  meluahkan  segalanya  yang  terbeku  di  hatinya.
          Papa  dan  mama  terkejut. Tidak  sangka  anak  mereka  boleh  berkata  sebegitu. Saira  mengambil  nafas  lega  apabila  dapat  meluahkan  segalanya. Dia  sudah  tidak  kira  jika  papanya  marah. Nie  hidupnya. Dia  akan  tentu  apa  yang  patut  dilakukan, apa  yang  dirasai  betul  dalam  hidupnya.
          “ Jadi, nie  keputusan  Saira? Tak  nak  kahwin  dengan  dia?” soal  Papa.
          “ Yes, I  disagree  with  this  marriage. I  will  decide  who  will  be  my  husband,” ujarnya  tegas.
          “ So, get  out  from  my  house. I  don’t  want  to  has  a  person  in my house  if  she  don’t  want  to  listen  to  my  order.” Arah  papa.
          Bum! Atas  kepala  aku, rasa  macam  kena  hentak  dek  batu  besar. Dia  tak  sangka  papanya  sanggup  membuang  zuriat  sendiri. Dia  pun  malas  nak  menagih  kasih  pada  yang  tak  sudi.
          “ Fine  with  me.” Dia  dah  sama  naik  dengan  papanya.
          “ From  nowdays, I  don’t  have  a  daughter. Take  your  stuff  out  off  my  house  right  now,” arah  papa  lagi.
          “ I’m  sorry. Allow  me  to  take  my  stuff.” Dia  naik  mengemas  baju  dan  barang  pentingnya  kemudian  turun  semula  menghadap  orang  tuanya.
          “ Thank  you  coz  take  a  good  care  of  me.” Dia  keluar  meninggalkan  rumah  itu  tanpa  memandang  wajah  mamanya. Dia  takut  dia  tidak  kuat  nanti.


HAIKAL  menutup  buku  yang  dibacanya  tadi. Matanya  sudah  menunjukkan  tanda-tanda  mengantuk. Dia  membaiki  kedudukan  supaya  selesa  untuk  tidur. Dia  mula  memejam  matanya. Tidak  lama  kemudian, dia  merasakan  ada  beban  yang  agak  berat  sedang  berada  di  atas  bahunya. Dia  membuka  mata  dan  melihat.
          HAH!! Perempuan  nie  sedap-sedap  dia  mendarat  atas  bahunya  aku. Ingat  bahu  nie  bantal  ke? Dia  memandang  tepat  ke  wajah  gadis  yang  sedang  tidur  itu. Pantas  dia berpaling  semula. Mak  ai. Macam  bidadari  je. Memang  tidak  dinafikan  gadis  di  sebelahnya  itu  mempunyai  wajah  yang  agak  cantik.
          Aku  rasa  macam  pernah  tengok  perempuan  nie  tapi  kat  mana  ye? Sekarang  ini  dia  perlu  mengalihkan  kepala  gadis  itu  dari  bahunya. Namun  sebelum  sempat  dia  berbuat  demikian, gadis  itu  telah  bertindak  memeluk  lengannya. Dia  cuba  menarik  lengannya  tetapi  gadis  itu  memeluknya  agak  kuat. Dia  pun  membiarkan  sahaja. Matanya  dipejam.
          Dua  jam  kemudian, dia  tersedar  dari  tidurnya. Eh, perempuan  nie  tak  bangun  lagi. Gadis  itu  masih  lena  di  atas  bahunya. Dia  menggerakkan  sedikit  kepalanya  untuk  melegakan  lenguh. Pergerakkan  itu  telah  membuatkan  gadis  itu  tersedar  dari  lenanya. Cepat-cepat  gadis  itu  melepaskan  pelukan  di  lengan  Haikal  serta  mengangkat  kepalanya.
          “ Saya  minta  maaf. Saya  tak  sedar,” ucap  gadis  itu  sambil  membetulkan  penutup  kepalanya. Wajahnya  disembunyikan  kembali  sama  ketika  Haikal  mula-mula  duduk  di tempat  duduknya.
          Haikal  cuma  mengangguk.


SAIRA  memandang  ke  luar  tingkap  kembali. Malunya  aku. Dahlah  tidur  atas  bahu  dia, siap  peluk  lengan  dia  lagi. Hish, aku  nie. Tidur  pun  tak  kenal  tempat. Dia  tidak  mahu  memandang  lelaki di  sebelahnya  itu. Sampai  sahaja  di  terminal  Johor  Bahru, dia  cepat-cepat  duduk. Dia  mahu  menunggu  kawannya  yang  telah  berjanji  untuk  mengambilnya  di  terminal  tersebut.
          Mana  pulak  member  aku  nie? Cakap  sampai  tu, dia  dah  ada  kat  sini. Sampai  bila  dia  nak  menunggu  di  sini? Perut  aku  nie  dah  lapar. Baik  aku  cari  makanan  dulu  isi  perut  aku  nie. Dia  bergerak  ke  kedai  yang  berhampiran. Dia  membeli  sebungkus  roti dan  sebotol  air  mineral.
          “ Saira,” panggil  seseorang.
          “ Ferris, kenapa  lambat  sangat? Aku  nie  dah  letih  tunggu,” marah  Saira.
          “ Relax  ar  beb. Tadi  aku  ada  kerja. Nie  pun  nasib  baik  dah  habis,” ujar  Ferris.
          “ Macam  mana  dengan  tempat  tinggal  aku? Akak  tu  terima  tak?” soal  Saira.
          “ Dia  terima  ar. Nie  Ferrislah,” ujar  Ferris  sambil  menepuk  dadanya.
          “ Yelah  tu,” ujar  Saira.
          Mereka  berdua  telah  bertolak  ke  Skudai  di  mana  tempat  tinggal  baru  Saira. Dia  akan  mendaftarkan  diri  di  UiTM  Skudai  dalam  bidang  kejuruteraan  awan. Sebelum  ini, dia  ceburi  bidang  guaman. Rumah  yang  dia  akan  diami  kepunyaan  seorang  doctor.
                  

HAMPIR  sebulan  album  gambar  itu  berada  di  tangan  Haikal. Dia  membelek  semula  album  itu. Terpapar  wajah  gadis  yang  sama  duduk  di  sebelah  di  dalam  bas  itu. Album  itu  dipenuhi  dengan  gambar  gadis  itu  yang  berlainan  pakaian. Gambar-gambar  itu  menunjukkan  gadis  itu  seorang  model  pakaian  trandisional.
          Dia  tersedar  album  itu  berada  di  bawah  kerusi  bas  itu  ketika  mahu  beralih  tempat  duduk. Dia  telah  terpijak  album  itu. Bas  tersebut  telah  bergerak  sebelum  sempat  dia  memanggil  gadis  itu.
          “ Achik, achik  tengah  buat  apa  tu?” soal  seseorang.
          Haikal  tersentak. Dia  pantas  menyembunyikan  album  tersebut. Kakak  sulungnya, Musafirah   sedang  berada  di  katilnya. Memang  sudah  menjadi  tabiat  kakak sulungnya  itu. Selamba masuk  bilik  orang.
          “ Along, apa  nie? Suka  hati  je  masuk  bilik  achik,” tegur  Haikal.
          Musafirah  hanya  tersengih. Dia  saja  je  nak tengok  satu-satunya  adik  lelaki  yang  dia  ada. Sudah  sebulan  adik  itu  tidak  berada  di  rumah.
          “ Tak  ada  syif  malam  ke  hari  nie?” soal  Haikal  kepada  kakaknya  yang  merupakan  seorang  doktor  di  HUKM.
          “ Achik  nie  along  pun  tahu  penat  juga. Nak  berehat  juga  malam  nie. Achik  tak  keluar  ke  malam  nie?” soal  Musafirah.
          “ Along  biasa  tengok  achik  keluar  malam  ke?” soalnya  balik.
          “ Tak  ar.” Musafirah  tersengih.
          “ Achik  nak  keluar  dulu. Jangan  usik  barang-barang  achik  tau,” pesan  Haikal  sebelum  dia  melangkah  keluar  dari  biliknya.
          Musafirah  mengangguk-angguk. Dia  tersengih  seperti  kerang  busuk. Jangan  usik  barang  kau  ye. Maknanya  ada  benda  yang  menarik  dalam  simpanan  kau  ye. Hehehe…aku  dah  nampak  benda  yang  kau  cuba  sorok  tadi. Musafirah  tunduk  mencari  sesuatu  di  bawah  meja  itu.
          Dia  tercapai  sesuatu. Ia  seperti  album. Album  sapa  pulak  nie? Dia  membelek. Terpampang  gambar  seorang  gadis  yang  bergaya  seperti  model. Matanya  terbeliak. Macam  pernah  tengok  muka  dia nie. Dahinya  berkerut  memikirkan  gerangan  gadis  itu.
          “ Nie  kan  anak  gadis  yang  daddy  nak  kahwinkan  dengan  achik. Macam  mana  album  nie  ada  pada  achik.” Musafirah  pernah  melihat  gambar  gadis  itu. Mummynya  pernah  menunjukkan  gambar  gadis  itu  kepadanya.
          “ Tapi  gambar  nie  macam  diambil oleh  jurugambar  professional.” Dia  mengerah  otaknya  kembali.
          “ Yelah. Gambar  nie  pernah  tersiar  dalam  majalah. Dia  nie  model  rupanya.
          “ Along, apa  along  buat  nie? Kan  achik  dah  cakap  jangan  sentuh  barang  achik.” Haikal  melihat  album  itu  di  tangan  alongnya.
          “ Memang  ar  along  tak  sentuh. Nie  kan  bukan  barang  achik. Mana  achik  ambil  album  nie?” Dia  tanya  direct.
          “ Err.. achik  ambil  masa  dalam  bas. Kepunyaan  gadis  yang  duduk  di  sebelah  achik  masa  tu. Dia  tertinggal. Achik  memang  nak  bagi  kat  dia  masa  tu  tapi  bas  dah  bergerak. Achik  tak  sempat  nak  bagi  dia,” terang  Haikal.
          “ Achik  kenal  tak  siapa  dia  nie?” soal  Musafirah.
          “ Mana  ar  kenal  along. Achik  cuma  duduk  sebelah  dia  je.” Haikal  menggaru  kepalanya.
          “ Betul  nie  achik  tak  kenal  dia?” soal  Musafirah  lagi.
          “ Betul  ar  along,” tegas  Haikal.
          Sah-sah  adik  aku  nie  tak  pernah  tengok  gambar  yang  mummy  beri  kat  dia  nie. Achik  ooi, nie  ar  bekas  bakal bini  kau. Kesian  kau  tak  tahu  apa-apa. Dia  menggeleng.
          “ Tapi  kan, along  achik  rasa  achik  macam  dah  jatuh  cinta  pada  gadis  dalam  gambar  tu,” luah  Haikal.
          “ Apa? Achik  jatuh  cinta  dengan  dia  nie? Kenal  pun  tak,” perli  Musafirah.
          “ Achik  akan  cari  dia  sampai  dapat,” azam  Haikal.
          Musafirah  tersengih. Apalah  adik  aku  nie. Lembap.
                            


SAIRA  merenung  kembali  gambar  di  dalam  handsetnya. Sama  sekali  dia  tidak  menyangka yang  dia  boleh  tertidur  di  bahu  lelaki  itu  dengan  lena  sekali. Gambar  tersebut  telah  diambil  oleh  teman  serumah  yang  secara  kebetulan  menaiki  bas  yang  sama.
          “ Aku  memang  pernah  tengok  ar  muka  kau  nie. Kejap  ye.” Alin  mengeluarkan  handsetnya  dan  mencari  sesuatu.
          “ Betullah. Nie  kau  kan.” Alin  menunjukkan  gambar  yang  berada  di  dalam  handsetnya.
          Saira  terkejut. Gambar  di  mana  dia  sedang  terlena  di  bahu  seorang  lelaki. Mana  pulak  minah  nie  dapat  gambar  nie?
          “ Mesti  kau  tertanya-tanya  kan  mana  aku  dapat  gambar  nie. Masa  kat  Temerloh, aku  naik. Masa  aku  naik  tu, korang  tengah  tidur. Aku  rasa  kedudukan  korang  masa  tu  memang  romantic  sangat. Macam  dalam  cerita  korea  je. Aku  pun  ambik  sekeping  gambar  sebagai  kenangan. Tak  sangka  kau  nie  teman  serumah  aku,” jelas  Alin.
          Saira  mengeluh. Sejak  dia  sampai  ke  rumah  itu, album  yang  mengandungi  gambarnya  ketika  bekerja  sebagai  model  dulu  sudah  hilang. Habis  diselongkar  beg  bajunya  tetapi  dia  langsung  tidak  ketemu  dengan  album  tersebut. Jangan  sampai  jatuh  ke  tangan  orang  jahat  dahlah. Dibomoh  aku  nanti. Mampus  aku.
          “ Saira, Jomlah  makan. Aku  dah  masak  nie,” ujar  Alin.
          “ Kak  Adah  mana?” soalnya  apabila  duduk  di  meja  makan.
          “ Kak  Adah  biasalah  tak  balik  lagi. Malam  nanti  kot  baru  balik,” ujar  Alin. “ Hah, kau  tak  kerja  ke  malam  nie?”
          “ Kerja  ar. Lepas  makan  nie, aku  pergi  ar.” Dia  menyuap  nasi  ke  mulutnya.
          Dia  telah  bekerja  sebagai  penyambut  di  sebuah  hotel. Nasibnya  baik  kerana  diterima  bekerja di  situ. Walaupun  gajinya  agak  sedikit  tetapi  ia  sepadan  dengan  kerjanya. Cukup  untuk  membayar  sewa  rumah. Wang  simpanannya  itu  digunakan  untuk  membayar  yuran  pengajiannya.
          “ Kau  tak  letih  ke? Pagi  kelas, malam  kerja. Kalau  aku  mampus,” tegur  Alin.
          “ Kalau  aku  tak  kerja, macam  mana  nak  bayar  sewa  rumah  nie?” soal  Saira.
          “ Betul  jugak.” Alin  tersengih. Itulah  Alin. Gadis  yang  kelihatan  bodoh-bodoh  tetapi sudah  menamatkan  pengajiannya  dalam  bidang  kejuruteraan  kimia  bioteknologi. Sekarang  ini, ingin  menyambung  pengajiannya  di  peringkat  master.
          Selepas  makan, Saira  bersiap  untuk  ke  tempat  kerjanya. Sampai  di  tempat  kerja, dia  cepat-cepat  mengambil  tempatnya. Seperti  biasa, dia  menjalankan  tugasnya.
          “ Eh, awak,” tegur  seorang  lelaki.
          Sapa  pulak  mamat nie? Aku  tak  kenal  pun. Tiba-tiba  tegur  aku. Aku  ada  kenal  dia  ke? Saira  menggaru  kepalanya.
          “ Awak  dah  lupa  ye. Saya  duduk  di  sebelah  awak  masa  dalam  bas  hari  tu. Awak  tidur  atas  bahu  saya.” Ayat  terakhir  itu  membuatkan  rona  wajah  Saira  berubah  menjadi  merah.
          Teman  sekerja  di  sebelahnya  telah  tersengih-sengih. Mamat  nie  pun  janganlah  cakap  kuat-kuat. Malu aku. Macam  mana  aku  nak  lari  dari  situasi  nie?
          “ Cik…”
          “ Saira  dah  cukup. Tak  payah  dengan  cik-cik,” pintasnya.
          “ Ada  sesuatu  yang  milik  Saira  yang  saya  simpan. Saira  tertinggal  masa  dalam  bas  hari  tu,” ujar  lelaki  itu.
          “ Album  tu  ke? Terima  kasih. Err… Nama  awak?” soal  Saira.
          “ Maaf. Lupa  nak  bagitahu  nama  saya. Saya  Haikal,” ujar  Haikal. Aku  dah  jumpa  dah. Along, achik  dah  jumpa  apa  yang  achik  cari  selama  nie.
          “ Bila  saya  boleh  ambil  album  tu?” soal  Saira.
          “ Album  tu  ada  kat  rumah  saya. Di  Terengganu. Saya  tak  sangka  jumpa  Saira  kat  sini,” ucap  Haikal.
          “ Habis  tu, bila  saya  dapat  balik  album  saya  tu?”
          “ Hujung  minggu  nie, baru  saya  balik.”
          “ Lepas  tu, saya  akan  dapat  balik  ke  album  saya  tu?”
          “ Saira, Cik  Hida  dah  tengok  kau,” bisik  teman  di  sebelahnya.
          Haikal  yang  turut  mendengar  berpaling  ke  arah  perempuan  yang  memandang  mereka. Dia  tersenyum  sambil  menuju  ke  arah  perempuan  itu. “ Awak  jangan  berhenti  kerja  tau. Nanti  susah  saya  nak  cari.”
          Saira  terpinga-pinga.

“ ITU  ke  perempuan  yang  along  cerita  tu?” soal  Hidayah.
          “ Hah, angah  pun  tahu  jugak  ke?” soal  Haikal  terkejut. “ Yup, dia  ar  orangnya. Cantik  tak?”
          “ Angah  tak  kisah. Janji  dia  gadis  yang  baik,” balas  Hidayah  sambil  menepuk  bahu  adiknya.
          “ Achik  ada  satu  permintaan, angah,” ujar  Haikal.
          “ Boleh  tak, achik  nak  kerja  kat  sini?”
          “ Kau  nie  dah  buang  tabiat  ke?”
          “ Bolehlah, angah,” rayunya  lagi. Angahnya  agak  kasar  dalam  bicara  tidak  seperti  alongnya.
          “ Kau  nak  kerja  jadi  apa?”
          “ Pengangkut  beg.”
          “ Suka  hati  kau  ar. Tapi  kalau  daddy  tanya, kau  jawablah  sendiri. Jangan  mintak  tolong  dengan  angah  lagi,” pesan Hidayah.
          “ Thank  angah,” ucapnya  gembira.
          Keesokkannya, Haikal  bekerja sebagai  pengangkut  beg  di  hotel  itu. Puas  dia  menunggu  kelibat  gadis  itu  tidak  muncul. Hampir  seharian  dia  menunggu. Apabila  malam  melabuhkan  tirainya  barulah  dia  nampak  kelibat  gadis  itu. Dia  bergegas  mendapat  gadis  itu.
          “ Eh, awak. Apa  awak  buat  kat  sini?” soal  Saira  apabila  melihat  Haikal.
          “ Saya  kerja  kat  sini. Baru  start  hari  nie. Awak  kerja  malam  je  ke?”
          “ Yup. Pagi  saya  belajar. Malam  part  time  kat  sini. Semalam  tu, awak datang  minta  kerja  ye?” Saira  bertanya.
          “ Err… yes. Awak  masih  belajar  ke? Course  apa? Kat  mana?” soal  Haikal. Keinginan  untuk  tahu  segalanya  tentang   gadis itu  membara-bara.
          “ Saya  study  kat UTM Skudai. Civil  engineering  course,” jawab  Saira. Dia  berasa  selesa  dengan  lelaki  di  hadapan.
          “ Saira, jomlah  syif  kau  dah  nak  mula  nie,” laung  teman  sekerjanya.
          “ Oklah, awak. Nanti  kita  berbual  lagi.” Saira  berlalu  dari  situ.
         


HAMPIR  tiga  bulan, Haikal  dan  Saira  berkawan. Hubungan  itu  bertambah  rapat. Album  kepunyaan  Saira  telah  dipulangkan   semula  oleh  Haikal. Mereka  telah  keluar  bersama  buat  pertama  selepas  tiga  bulan  berkawan.
          “ Saira  pernah  pergi  Terengganu  tak?” soal  Haikal  ketika  makan  bersama.
          “ Terengganu  tu  tempat  kelahiran  saya. Mestilah  pernah  pergi.”
          “ Hah? Kalau  macam  tu, kita  nie  anak  Terengganulah,” ujar  Haikal.
          “ Haikal  pun  lahir  kat  Terengganu. Tak  sangka  kita  jumpa  kat  sini.” Saira  tersenyum  namun  senyuman  itu  terasa  pahitnya.
          “ Ibu  bapa  Saira  tinggal  kat  mana  sekarang?” soal  Haikal  lagi.
          “ Mereka  tinggal kat  Kuala  Terengganu.”
          “ Kebetulan. Ibu  bapa  saya  pun  tinggal  kat  sana. Jom  kita  balik  melawat  mereka,” cadang  Haikal.
          “ Hah? Err… sekarang  nie  tak  boleh, Haikal. Saya nie  belajar  tak  boleh  balik  macam  tu  je.” Saira  cuba  menolak.
          “ Kalau  macam  tu, cuti  sem  nanti, kita  balik  bersama  ye.” Haikal  membuat  cadangan  lagi.
          Saira  terkejut. Dia  sudah  tidak  mahu  bagaimana  hendak  menolak  cadangan  itu. Dia  sudah  tidak  mempunyai  alas an  lagi. Otaknya  pula  seperti  tidak  mahu  memberi  kerjasama  kepadanya. Dalam  keadaan  itu, dia  mengangguk  tidak  sedar.
          “ Bulan  depan, Saira  cuti  kan. Kita  balik  ye. Haikal  nak  bawa  Saira  jumpa  ibu  bapa  Haikal.”
          Saira  bertambah  terkejut. Dia  tidak  bersedia  menjejak  kaki  ke  Terengganu  lagi. Cadangan  Haikal  pun  tidak  masuk  akal. Bawa  aku  jumpa  mak  bapak  dia? Buat  apa? Macam  mana  aku  nak  lari  nie? Dia  bercakap  dengan  otaknya.
          Namun  seperti  yang  Haikal  rancang, mereka  balik  ke  Terengganu. Bagai  merungkap  pertemuan  pertama  mereka, mereka  berdua  menaiki  bas. Mereka  duduk  bersebelahan.
          “ Macam  ulang  tayang  balik  kan,” ucap  Haikal.
          “ Hmm..” ujar  Saira  sepatah. Dia  sudah  mula  rasa  mengantuk. Matanya  mula  memberat. Lama  kelamaan, keadaan  sekelilingnya  menjadi  gelap.
          “ Awak…” Ayat  itu  terhenti  di  situ. Dia  melihat  Saira  di  sebelah  telah  melelapkan  matanya. Kepala  Saira  mula  mencari  tempat  untuknya  bersandar. Haikal  yang  kasihan  melihat  keadaan  itu  cepat-cepat  menarik  kepala  Saira  bersandar  di  bahunya.
          “ Memang  macam  ulang  tayang  pun.” Haikal  tersenyum  melihat  Saira  yang  terlena  itu.



HAIKAL  menjemput  Saira  ke  rumahnya. Ada  majlis  di  rumahnya. Tiba  masanya  untuk  Saira  tahu  segalanya. Dia  juga  menggunakan  masa  itu  untuk  melamar  Saira. Dia  tahu  Saira  juga  mempunyai  perasaan  yang  sama  dengannya.
          Apa  yang  dia  tidak  faham, Saira  tidak  beritahu  di  mana  rumah  ibu  bapa  Saira. Mungkin  dia  malu. Dia  berkata  dalam  hati. Apa  yang  dia  tahu, selepas  melamar  gadis  itu, dia  akan  berjumpa  dengan  ibu  bapa. Mungkin  dengan  melamar  Saira  terlebih  dahulu, barulah  Saira  tahu  yang  dia  sebenar  ikhlas  dengan  Saira. Dia  mengambil  Saira  yang  berada  di  bus  stop. Saira  menegurnya.
          “ Awak  nampak  lain  hari  nie. Kacak,” puji  Saira.
          Haikal  tersengih. Senang  apabila  dipuji  oleh  buah  hatinya  sebegitu.
          “ Seronok  jumpa  ibu  bapa  awak?” soal  Haikal.
          Namun  pertanyaan  itu  seperti  ingin  mencekik  Saira. Sebenarnya  dia  tidak  balik  ke  rumahnya. Nak  balik  apa  lepas  kena  halau  dengan  papa  macam  tu. Buat  malu  je. Dia  telah  menumpang  di  rumah  kawannya. Nasib  baik  aku  ada  member  kat  sini.
          “ Err..bolehlah. dapat  peluk  ibu  saya.”
          “ Peluk? Bestnya. Boleh  tak  peluk  saya?” soal  Haikal.
          “ Gatalnya. Tak  kahwin  lagi  mana  boleh  peluk,” ujar  Saira.
          “ So, kalau  kahwin, bolehlah?” soal  Haikal  tersengih.
          “ Nie  ke  rumah  awak? Besarnya. Awak  nie  anak  orang  kaya  ke?” soal  Saira  terkejut  melihat  rumah  yang  dimasuki  kereta  Haikal  itu.
          “ Yup. Sorry  tak  beritahu  awak  awal-awal,” ujar  Haikal.
          “ Saya  seganlah. Tengoklah  baju  saya  nie. Mesti  tak  sesuai  dengan  majlis  itu. Satu  lagi, kenapa  tak  ada  orang pun? Awak  cakap  ada  majlis.” Saira  bertanya  dan  melihat  sekeliling.
          “ Majlis  itu  untuk  teman  rapat  keluarga  saya  je.”
          Mata  Saira  meliar  melihat  hiasan  luar  bangle  itu. Tiba-tiba  mata  menangkap  satu  objek  yang  biasa  dilihat. Eh, kereta  itu? Macam  kereta  dia  je. Eh, bukanlah. Kau  nie  Saira, macam  dia  sorang  ada  kereta  macam  tu. Dia  bercakap  dalam  hatinya.
          “ Saira, jom  masuk.” Saira  masuk  ke  dalam.
          “ Daddy, mummy, dan  semua  yang  ada  kat  sini, kenalkan  kawan  special  achik, Kusaira,” ujar  Haikal  memperkenalkan  Saira  kepada  orang  di  dalam  rumah  itu.
          Mata  Saira  terbeliak  melihat  gerangan orang  itu  di  situ. Dia  berundur  sedikit  demi  sedikit. Tangannya  menutup  mulutnya. Haikal  yang  menyedari  Saira  berkelakuan  demikian.
          “ Awak, kenapa  dengan  awak  nie?” soal  Haikal.
          “ Saira, Saira  kan,” panggil  seorang  wanita.
          Air  mata  Saira  telah  mula  mengalir. Keluarganya  berada  di  situ. Papa  dan  mama. Dia  menyeru  dalam  hati.
          Mamanya  menerpa  ke arahnya. Memeluk  dan mencium  pipi  anak  gadis  yang  sudah  lama  tidak  diketahui  khabar  beritanya. Mata  Saira  bertembung  dengan  papanya. Mereka  seperti  berbicara  antara  satu  sama  lain  sebelum  papanya  melarikan  matanya.
           “ Auntie, kenapa  auntie  peluk  dia? Auntie  kenal  ke?” soal  Haikal  selepas  Saira  dilepaskan  oleh  wanita  yang  memeluk  Saira.
          “ Achik, achik  tak  kenal  ke  dia  nie  anak  siapa?” soal  mummy  Haikal.
          “ Maksud  mummy, Saira  nie  anak  auntie  Zahra  dengan  Uncle  Malik ke?” Dia  menuding  jari  ke  arah  Saira.
          Saira  merapati  papanya. Dia  menghulurkan tangannya  untuk  bersalam  dengan  papanya. Namun papanya  langsung  tidak  menyambutnya. Papanya  memandang  ke  arah  lain. Saira  sebak. Papa  kandungnya  sendiri  tidak  mahu  memandangnya. Dia  tunduk  menyembah  kaki  papanya. Semua  yang  berada  di  situ  tidak  sangka  tindakan  Saira.
          “ Papa, Saira  minta  maaf. Saira  salah. Maafkan  Saira.” Dia  menyembah  kaki  papanya  sambil  menangis  teresak-esak. “ Saira  minta  maaf, papa.”
          Tuan  Malik  tidak  menyangka  anaknya  itu  akan  tunduk  menyembah  kakinya. Hatinya  tersentuh. Sampai  begitu  sekali  anaknya ingin  akan  kemaafan  darinya.
          “ Bangun, Saira. Sudahlah  tu, papa  maafkan  Saira.” Dia  mengangkat  tubuh  Saira  dari  menyembahnya  lagi. Tidak  sanggup  dia  melihat  keadaan  itu  lagi.
          Keadaan  kembali  tenang  tanpa  babak  air  mata. Saira  mengambil  tempat  di  sebelah  mamanya. 
          “ Achik  ada  tengok  gambar  yang  mummy  bagi  tak?” soal  mummy.
          “ Tak.”
          “ Patutlah. Nie  satu-satunya  anak  mereka. Anak  gadis  yang  mummy  nak  kahwinkan  dengan  achik,” ujar  mummy  sambil  tersengih.
          “ HAH??? Dia?” Saira  dan  Haikal  menuding  jari  sama  sendiri.
          “ Macam  mana  korang  boleh  jumpa  nie? Ceritalah  kat  kami,” sampuk  Musafirah.
          Wajah  Saira  menunjukkan  perubahan  yang  ketara. Wajahnya  menjadi  merah. Matanya  mengerling  ke  arah  Haikal  yang  tersengih. Mata  mereka  berkata-kata.
          “ Hish, depan  kita  pun  sempat  lagi  mereka  nie  main  mata. Kena  kahwinkan  cepat-cepat  nie.” Musafirah  bersuara  lagi.
          “ Siapa  yang  nak  dikahwinkan?” soal  Hidayah  yang  baru  turun  dari  tangga.
          “ Cik  Hida.” Saira  bersuara.
          “ Hai, Saira. Atau  lebih  baik  saya  panggil  bakal  adik  ipar,” usik  Hidayah  sambil  ketawa.
          “ Sayang, nie  ke  bakal  suami  sayang?” soal  mamanya.
          Dia  diam  tidak  bersuara. Nak  cakap, malu.
          “ Malulah  tu. Betullah  tu, auntie. Adik  kami  nie  pun  dah  angau. Asyik  cerita  pasal  Saira  je,” ujar  Hidayah.
          “ Cakap  nak  habis  belajar  baru  nak  fikir  pasal  kahwin,” usik  papanya  pula.
          “ Jadilah  nie. Hujung  bulan  nie, kita  tunangkan  mereka  berdua. Hujung  tahun  nie, kita  kahwinkan  terus. Tak  boleh  tunggu  lama-lama.”


KEPUTUSAN  itu  telah  membawa  mereka  ke  alam  perkahwinan. Mereka  pergi  berbulan  madu  di  Korea.
          “ Abang, Saira  nak  tunjuk  sesuatu  pada  abang.” Saira  tersengih  sambil  memegang  handsetnya.
          “ Apa  dia?” soal  Haikal.
          “ Saira  nak  tunjuk  first  love  Saira  dulu.”
          “ Apa? First  love? So, abang  nie  bukan  first  love  Saira  ke?”
          “ Abang  tengok  ar. Dia  memang  handsome.” Saira  menghulurkan  handsetnya  kepada  Haikal.
          Haikal  melihat  lalu  terkejut. “ Mana  Saira  dapat  gambar  nie?”
          Gambar  Saira  tidur  bersandar  di  bahunya  pada  pertemuan  pertama  mereka  berdua. Dia  tidur  bersandar  kepala  Saira.
          “ Kebetulan, teman  serumah  Saira  naik  bas  tu  juga. Dia  ambik  gambar  nie  sebab  nampak  romantic,” ujar  Saira.
          “ Abang  nak  print  gambar  nie  besar-besar. Letak  dalam  bilik tidur  kita,” cadang  Haikal.
          “ Ok  juga  tu.”
          Mereka  berada  di  dalam  kereta  api  untuk  ke  Kangryung. Satu  tempat  menarik  di  Korea. Di  mana  mereka  boleh  menikmati  permandangan  matahari  terbit. Saira  memeluk  lengan  suaminya  dan  bersandar  di  bahu  suaminya. Matanya  mula  memberat  lalu  terlena.

No comments:

Post a Comment