Thursday, February 28, 2013

My Vampire Boyfriend ( Bab 2 )


“ CIEL, berangan  ke?” Terasa  ada  tangan  yang  memegang  bahunya.
            “ Yo, Sebastian.” Dia  tersenyum  apabila  berpaling  ke belakang. Dia  sudah  tahu  siapa  gerangan  orang  yang  menegurnya  dari  suara  lagi.
            “ Baru  sampai?” soal  Sebastian.
            “ Hmm..Sorrylah  lambat  sikit. Tadi  ada  orang  yang  annoying  ganggu  aku  tadi.”
            “ Another  confession?”
            “ Hish, aku  dah  cukup  dewasa. Aku  pun  nak  nampak  macam  lelaki.”
            “ Kau  tak  macam  lelaki  langsung. Sikit  pun  tak.”
            “ Sebastian, bagi  aku  tumbuk  kau.”
            Sebastian  ketawa  melihat  gelagat  kawan  baiknya   yang  sedang  marah  itu.
            “ Jomlah, kita  dah  lewat  nie,” ujar  Ciel.
            Mereka  berjalan  ke  gym  yang  biasa  mereka  pergi.
            “ Ciel, aku  ada  benda  nak  minta  tolong  dengan  kau.” Sebastian  bersuara  ketika  mereka  berjalan.
            “ Nak  minta  tolong  aku? Apa?” soal  Ciel.
            “ Hmm…”
            Ciel  berasa  pelik. Selama  ini, Sebastian  tidak  pernah  meminta  apa-apa  darinya.
            “ Cakaplah. Aku  akan  tolong  kau.”
            “ Sebenarnya, aku  ada  masalah  dengan  sorang  budak  perempuan  kat  sekolah  aku. Aku  tak  sukakan  dia  tapi  dia  tetap  ganggu  aku.”
            “ So? Kau  memang  selalu  kena  kejar  dek  perempuan.”
            “ Yang  nie  lain.”
            “ Okey. Memang  jadi  masalahnya  kalau  dia  selalu  ganggu  kau? Kau  pun  tak  ada  girlfriend  lagi. So, kau  nak  suruh  aku  tolong  apa?”
            “ Jadi  girlfriend  aku.”
            “ Weh, kau  dah  gila ke? Aku  nie  lelaki. Sedar  sikit.” Ciel  menumbuk  bahu  Sebastian.
            Sebastian  ketawa. “ Just  pretend  to  be  my  girlfriend.”
            “ Apa? Pretend  jadi  girlfriend  kau?”
            “ Aku  tak  ada  kawan  perempuan  yang  rapat  nak  suruh  jadi  fake  girlfriend. Satu  lagi, nanti  jadi  salah  faham  pulak.”
            “ Tapi  kenapa  kau  suruh  aku  pretend  jadi  perempuan? Kalau  tak  pretend pun, orang  dah  ingat  aku  nie  perempuan.”
            “ Sebab  itulah  aku  minta  tolong  kau.”
            “ Tapi  aku  paling  menyampah  kalau  orang  ingat  aku  nie  perempuan.”
            “ Kalau  macam  tu, tak  apalah. Sorry, aku  minta  benda  yang  impossible  bagi  kau.” Sebastian  berjalan  laju  meninggalkan  Ciel.
            Ciel  menjadi  serba  salah. Sebastian  tidak  pernah  meminta  pertolongan  darinya. ‘ Inilah  pertama  kali. Dan  buat   pertama  kali  itu, aku  tak  boleh  nak  tolong.’ Ciel  mengeluh. Dia  hidup  sekarang  ini  semuanya  atas  budi  baik  Sebastian.
            “ Aku  akan  tolong  kau.” Ciel  bersuara  kuat.
            “ Apa?”
            “ Aku  akan  pretend  jadi  girlfriend  kau.”
            “ Thank, Ciel.”
            “ Kalau  orang  lain  yang  minta, confirm  aku  dah  belasah. Tapi  dengan  syarat, kau  kena  belanja  aku  dinner  seminggu.”
            “ Sebulan  pun  aku  tak  kisah, Ciel. Thank  sekali  lagi, Ciel.”
           “ Kenapalah  aku  buat  benda  nie?’ Ciel  tunduk sambil  menepuk  dahinya. Kepalanya  sudah  dilindungi  dengan  rambut  palsu  yang  baru  dibelinya. Rambut  itu  dipakainya  kerana  janjinya  pada  Sebastian. Sekarang  bila  difikirkan  balik, dia  menjadi  menyesal  kerana  bersetuju  untuk  menolong  Sebastian.
            Tadi  pun  semasa  dia  hendak  membeli  rambut  palsu, jurujual  itu  salah  faham  dengan  jantinanya. Keluar  dari  kedai  itu, dia  telah  diajak  minum  oleh  seorang  lelaki  yang  tidak  dikenali. Semuanya  kerana  rambut  palsu  ini.
            Dia  mencabut  rambut  palsu  itu  dari  kepalanya. Dia  menuju  ke  Jinju  Private  High  School  di  mana  sekolah  Sebastian  berada. Sekolah  ini  merupakan  antara  sekolah  yang  paling  kaya  di  negara  ini. Kebanyakan  anak-anak  orang  kaya  belajar  di  sekolah  itu.
            Dia  sampai  di  pintu  pagar  sekolah  itu. ‘ Besarnya. Orang  macam  aku  nie  memang  tak  diterimalah  kat  sini. Tak  sesuai  langsung  dengan  jiwa  aku.’ Dia  melangkah  masuk  ke  kawasan  sekolah  itu. Dia  mencari  tempat  yang  dinyatakan  di  dalam  peta  yang  diberikan  oleh  Sebastian.
            Tiba-tiba  matanya  terpandang  seorang  perempuan  yang  amat  cantik. Perempuan  itu  seperti  bercakap  dengan  seseorang  tetapi  dia  tidak  dapat  melihat  orang  itu  kerana  dilindungi  oleh  pokok. Orang  itu  melangkah  jauh  dari  pokok  yang  melindunginya  menyebabkan  Ciel  dapat  melihatnya. ‘ Kacaknya  lelaki  nie. Ala  model  nie.’ Dia  memuji  dalam  hati. Jantung  berdegup  kencang. ‘ Kenapa  pulak  nie?’
            “ Alsiel, kenapa  kau  buat  macam  nie?” soal  perempuan  cantik  itu.
            “ Apa  maksud  kau?” soal  lelaki  yang  dipanggil  Alsiel itu.
            “ Kau  jauhkan  diri  kau  dari  aku. Bukan  ke  aku  sudah  dipilih  untuk  kau?”
            “ Bukan  ke  aku  dah  cakap, aku  tak  berminat  dengan  semua  tu?”
            ‘ Hah? Dipilih? Biar  betul  perempuan  nie? Ke  dorang  tengah  berlatih  berlakon?’ Ciel  yang  mendengar  perbualan  mereka  menggeleng  kepalanya.
            “ Aku  dipilih  jadi  bride  kau. Semuanya  untuk  menyambung  pure  blood  kau. Kenapa  kau  tak  nak  terima  aku?” soal  perempuan  itu  sambil  memeluk  Alsiel.
            “ I  said  I’m  not  interested. Can  you  get  it?” Alsiel menolak  tubuh  perempuan  cantik  itu  sehingga  terjatuh.
            ‘ Wow,wow,wow. Macam  dah  lebih  sangat  kalau  berlatih  berlakon  nie.’ Ciel  semakin  berminat  untuk  melihat  adegan  seterusnya.
            “ Aku  tak  akan  berputus  asa. Kau  hanya  untuk  aku.” Perempuan  cantik  itu  menangis  sambil  memeluk  kaki  Alsiel.
            Alsiel mencekik  leher  perempuan  cantik  itu  lalu  mengangkat  tinggi. Ciel  yang  melihat  terkejut. ‘Nie  dah  bukan  berlakon  nie. Perempuan  itu  confirm  mati  nanti  kalau  aku  tak  buat  sesuatu.’ Ciel  berlari  ke  arah  mereka  dan  menolak  Alsiel. Ciel  menarik  tangan  perempuan  cantik  itu  lalu  melarikan  diri  dari  Alsiel.
            Setelah  jauh  dari  tempat  itu, Ciel  berhenti  dan  melepaskan  tangan  perempuan  cantik  itu. Namun  pipinya  ditampar  oleh  perempuan  cantik  itu.
            “ Tak  guna  punya  manusia. Jangan  masuk  campur  urusan  orang  lain.” Perempuan  cantik  itu  berlalu  pergi.
            ‘ Apa  aku  dah  buat  sampai  aku  patut  kena  tampar? Aku  dah  selamatkan  dia. Dahlah  tak  berterima  kasih, tampar  aku  pulak. Satu  lagi, apa  maksud  dia  dengan  manusia? Dia  tu  bukan  manusia  ke?’ Ciel  berfikir  panjang. ‘ Apa  aku  nie? Aku  dah  lewat  jumpa  Sebastian.’ Dia  berlari  ke  tempat  yang  dinyatakan. Setelah  mencari  lama, dia  ternampak  Sebastian  dengan  seorang  perempuan. ‘ Sekolah  nie  memang  banyak  perempuan  cantik. Dia  pun  nampak  sesuai  dengan  Sebastian. Apa  aku  nie? Minah  tu  dah  kacau  Sebastian, aku  kena  tolong  dia.’
            “ Mana  girlfriend  yang  awak  cakapkan  tu? Dia  tak  datang  pun. Betul  ke  dia  tu  wujud?” soal  perempuan  itu.
            “ Dia  mungkin  tersesat. Kalau  dia  datang, baik  awak  tunaikan  janji  awak  tu, Elizabeth,” ujar  Sebastian.
            Elizabeth  tersenyum  melihat  Sebastian  sedikit  gelisah. Dia  tahu  apa  yang  Sebastian  beritahu  itu   tidak  wujud. Dia  sudah  siasat  tentang  latar belakang  Sebastian. Dia  tahu  yang  Sebastian  tidak  mempunyai  kekasih  pun.
            “ Stop  pretending. Saya  tahu  awak  tak  punya  kekasih  langsung,” ujar  Elizabeth  tersenyum.
            “ Apa  maksud  awak?”
            “ Saya  dah  tanya  sekeliling  awak. Awak  tak  ada  kekasih  pun. Awak  selalu  lepak  dengan  seorang  kawan  lelaki  awak  tu.”
            “ Jadi, awak  check  background  saya?”
            “ Kalau  kita  sukakan  seseorang  tu, mesti  kita  nak  tahu  semua  tentang  orang  yang  kita  suka  tu, kan?” soal  Elizabeth.
            Ciel  yang  mendengar  menjadi  geram. Dia  terus  memakai  rambut  palsu  itu  dan  keluar  menuju  ke  arah  Sebastian  dan   Elizabeth.
            “ Sebastian, sorrylah  lambat. Saya  tersesat  tadi. Hai, saya  Shirley. Shirley  Weller. Awak  ke  perempuan  yang  selalu  ganggu  Sebastian  saya  nie?” soal  Ciel  sambil  memeluk  lengan  Sebastian.
            “ Apa?” soal  Elizabeth.
            “ Tolong  jangan  ganggu  boyfriend  saya  lagi. Dia  milik  saya,” ujar  Ciel  memandang  tajam  ke  arah  Elizabeth.
            Elizabeth  tersenyum. “ Saya  nak  tengok  sampai  bila  hubungan  korang  bertahan. Saya  akan  tunggu  sampai  korang  putus. Lepas  tu, saya  akan  jadi  girlfriend  Sebastian.”
            “ Apa? Kan  saya  dah  cakap, saya  tak  sukakan  awak,” ujar  Sebastian  geram.
            “ Awak  mungkin  tak  sukakan  saya  sekarang  tapi  awak  sukakan  saya  nanti,” ujar  Elizabeth.
            “ Saya  tak  putus  dengan  Sebastian. Saya  dah  kenal  Sebastian  kecil  lagi. Saya  memang  dah  cintakan  dia  dari  dulu  lagi. Even  parent  Sebastian  pun  tahu  tentang  hubungan  kami  dan  mereka  approve  hubungan  kami,” ucap  Ciel.
            “ Betul  tu. Kami  memang  dah  berjanji  untuk  hidup  semati. Saya  tak  nak  awak  masuk  campur  dalam  hubungan  kami,” sambung  Sebastian  pula.
            “ Dahlah. Jom  date  hari  nie,” ujar  Ciel  menarik  Sebastian  meninggalkan  Elizabeth  keseorangan.
            “ Cantik  jugak  girlfriend  dia  tu. Kau  patut  putus  asa  je.”
            “ Diam  Emryss. Aku  tak  akan  putus  asa  macam  tu. Aku  akan  buat  Sebastian  jadi  milik  aku,” ujar  Elizabeth.
            “ Dengan  kekasih  yang  cantik  macam  tu, kau  tak  boleh  menang. Even  Jessica  pun  tak  boleh  menang  kalau  lawan  dengan  kecantikan  dia.” Emryss  memeluk  Elizabeth  dari  belakang.
            “ Tapi  dia  cuma  manusia  biasa.”
            “ Kau  jangan  lupa, lelaki  yang  kau  kejar  tu  pun  manusia  biasa.”
            “ Sebastian  lain. Kau  tengoklah  aku  akan  jadikan  Sebastian  milik  aku. Perempuan  tu,  Shirley, kau  cakap  dia  cantik  ye? Aku  akan  buat  dia  menyesal.” Elizabeth  sudah  nekad.

            “ So, kau  dah  mark  perempuan  tu? I  feel  sorry  for that  girl.”

No comments:

Post a Comment