Friday, October 15, 2010

sedingin kasih37

IZZAT sudah  sampai  di  rumah  Hakkai. Dia  disambut  oleh  Hakkai  sendiri. Kemudian  Hakkai  mengarahkannya  duduk  dahulu. Hakkai  menghilangkan  diri. Izzat  bosan. Kakinya  melangkah  ke  dapur. Tujuannya  cuma  satu. Ingin  menyergah  Mak   Lin.  Dia  berasa  tentu  Mak  Lin  berada  di  dapur  sekarang  ini. Kelihatan  Mak  Lin  sedang  menyediakan  makanan  ke  dalam  pinggan.
            “ Mak  Lin,” sergahnya.
            “ Oit, mak  kau  jatuh  tunggang  terbalik,” latah  Mak  Lin. Dia  mengurut  dadanya. Kemudian  berpaling  ke  belakang. “ Ooo…kamu  rupanya, Izzat. Buat  Mak  Lin  terkejut  aje. Nasib  baik, tak  ada  sakit  jantung,” omel  Mak  Lin.
            “ Alah, Mak  Lin  ni. sekali  sekala, dua  kali  dua  kala,” guraunya.
            “ Mak  Lin, mana  Mak  Lin  letak  alas  meja  warna  biru  tu?” soal  seorang  gadis.
            Izzat  tercenggang. Gadis  ini  berada  di  situ. Untuk  apa? Apa  hubungannya  dengan  Hakkai? Orang  gaji  baru  ke?
            “ Yuri  kan? Apa  buat  kat  sini?” soal  Izzat.
            Yuri  yang  turut  terkejut  mengangguk. “ Saya  isteri  kepada  Saiful. Apa  pula  yang  Izzat  buat  di  sini?”
            “ Isteri  kepada  Saiful? Bila  awak  kahwin?”
            “ Izzat  tanyalah  Saiful. Mak  Lin  kat  mana  letak  alas  tu?”
            “ Ada  dalam  kat  bilik  stor  kat  belakang.”
            “ Mak  Lin, bila  Kai  kahwin? Macam  mana  diaorang  kenal?” soal  Izzat  setelah  melihat  kelibat  Yuri  menghilang.
            “ Susah  nak  terangkan. Macam  yang  Yuri  cakap, Izzat  tanyalah  Kai  sendiri,” ucap  Mak  Lin.
            Gadis  itu  muncul  kembali  menolong  Mak  Lin  dengan  juadah  ke  ruang  makan. Sesekali  dia  melihat  gadis  itu  tersenyum  ke  arahnya. Wajahnya  ayu  amat  mirip  dengan  pelakon  jepun  itu. Melihat  gadis  itu  selesai  menyusun  lauk, Izzat  mendekati  gadis  itu.
            “ Macam  mana  Yuri  boleh  kenal  dengan  Saiful  tu?”
            “ Kami  satu  pejabat,” jawab  gadis  itu  pendek.
            Satu  pejabat? Masakan  Hakkai  boleh  suka  dengan  perempuan  yang  satu  pejabat  dengannya. Lagipun  dia  faham  benar dengan  perangai  Hakkai  yang  amat  membencikan  kaum  hawa  itu. Suka  mengenakan  kaum  itu.
            “ Betul  ke?”
            “ Tanyalah  Saiful  sendiri,” jawab  Yuri.
            Dia  tersenyum. Tentu  Izzat  ini  kenal  sangat  dengan  perangai  Hakkai. Tentu  sahabat  baik  Hakkai. Oleh  sebab  itu, lelaki  itu seperti  tidak  boleh  menerima  perkhabaran  yang  diucapkan. Tuan  Ahmad  dan  Hakkai  turun  serentak. Mereka  cuma  melihat  pasangan  itu  berbual. Hakkai  yang  tadi  mengukir  senyuman   masam  wajahnya. Tuan  Ahmad  perasan  akan  perubahan  wajah  Hakkai. Tuan  Ahmad  mengambil   tempat   duduknya. Yuri  pula  duduk  di  sebelah  Hakkai  manakala  Izzat  duduk  di  Hakkai.
            Suasana  makan  malam  mereka  riuh  rendah  dengan  pertanyaan  yang  menghujani  Izzat  oleh  Tuan  Ahmad. Hakkai  cuma  mendengar  perbualan  itu. Tidak  berniat  untuk  menyampuk. Yuri  pula  makan  dengan  senyap. Cuma  matanya  melihat  gelagat  Tuan  Ahmad  dan  Izzat.
            Selepas  makan  malam, Hakkai  dan  Izzat  mengambil  tempat  di  ruang  tamu. Tuan  Ahmad  naik  ke  kamarnya  untuk  berehat. Kebelakangan  ini, kesihatannya  sering  terganggu. Atas  nasihat  doktor, dia  berehat  sahaja. Manakala Yuri  bersama-sama  Mak  Lin  mengemas  meja   makan  dan  membasuh  pinggan  mangkuk. Tidak  menang  tangan  jika  Mak  Lin  seorang  yang  melakukannya.
            “ Macam  mana  kau  boleh  kenal   dengan  awek  Jepun  tu?” soal  Izzat.
            “ Satu  pejabat.”
            “ Satu  pejabat? Setahu  aku, kau  tu  tak  boleh  dengan  perempuan  kat  office  kau  ni. Especially  dengan  kerani  kau  yang  marah  kau  hari  tu,” ucap  Izzat.
            “ Dialah  kerani  tu,” beritahu  Hakkai.
            “ Apa  yang  cakap? Dia  kerani  tu? Macam  mana  kau  boleh  kahwin  dengan  kau  kalau  kau  tak  sukakan  dia?”
            “ Kena  tangkap  basah. Ayah  aku  yang  paksa  aku  kahwin  dengan  dia  biarpun  aku  tak  bersalah,” terang  Hakkai.
            “ Kena  tangkap  basah? Macam  mana  boleh  jadi  macam  tu?” Izzat  bertambah  pelik.
            “ Petang  itu, aku  beri  kerja  banyak  kat  dia. Lepas  tu, aku  keluar. Pukul  sepuluh  setengah  malam, aku  balik  office. Tengok  dia  tengah  mamai. Dia  naik  langgar  dinding. Jadi  aku  tariklah  dia. Nasib  aku  tak baik, aku  terjatuh  dengan  dia  dalam  keadaan  berpelukan. Ayah  aku  masuk  dan  tengok. Jadi  dia  paksa  aku  kahwin  dengan  perempuan  tu.” Hakkai  bercerita  panjang  lebar.
            “ Kau  tak  bantah  ke?”
            “ Nak  mampus? Kau  pun  tahu  kalau  ayah  aku  dah  marah. Macam  dunia  nak  kiamatlah.” Hakkai  berseloroh.
            “ Habis  tu  kau  baik  dengan  dia?”
            “ Dulu  tak  baik  juga. Tapi  sekarang  ni, aku  mula  sukakan  dia. Dia  lain  tau. Dia  macam  sembunyikan  sesuatu,” ujar  Hakkai.
            “ Dia  tu  cutelah. Kau  tahu  tak  muka  dia  mirip  dengan  artis  Jepun, Horikita  Maki.  Aku  minat  sangat  dengan  cewek ni,” ujar  Izzat.
            “ Dia  memang  keturunan  Jepun. Dia  pun  tinggal  kat  Jepun  tu  6  tahun  yang  lalu.” Hakkai  sedikit  cemburu  dengan  kata-kata  Izzat.
            “ Tinggal  di  Jepun? Patutlah  dia  pandai  cakap  Jepun. Aku  pernah  dengar  dia  membebel  dalam  bahasa  Jepun  itu.”
            “ Kau  pernah  kenal  dia  ke?”
            “ Rumah  dia  sebelah  rumah  aku. Aku  pernahlah  berbual  dengan  dia  sekali. Dia  kerja  kat  kau  ke  sekarang?”
            “ Taklah, dia  kerja  sebagai  interior  designer.”

No comments:

Post a Comment